Стоматология
без границ!
למה לסבול מכאב וחרדה - התקשרו אלינו רפואת שיניים ללא הפסקה שאל שאלה רפואת שיניים ללא גבולות 24 שעות
Стоматология
без границ!
למה לסבול מכאב וחרדה - התקשרו אלינו רפואת שיניים ללא הפסקה שאל שאלה רפואת שיניים ללא גבולות 24 שעות

אששת שיניים

טיפול בעששת שיניים

עששת היא הפגם העיקרי שבו מטפלים ברפואת שיניים משמרת.
עששת זו מחלה של הרקמות הקשות של השן, החלק האי אורגני וההרס של החלק האורגני של השן.זו מחלה התוקפת את שני המינים, פוגעת בכל שכבות האוכלוסיה ובכל רחבי העולם. לא כל שטחי השיניים נפגעים באותה מידה בעששת, יש אזורים בשן שניתנים יותר לפגיעה מעששת.

הגורמים המשפיעים על רגישות השן לעששת הם:

1. צורה אנטומית של השן – שן עם חריצים וחרירים תותקף בעששת יותר משן בלי חרירים וחריצים. כי חריצים אלו הם אזורים נוחים ללכידת שאריות מזון ולפעילות של החיידקים.
2. מיקום השן בקשת השיניים – שן שעומדת מול פתחי בלוטות הרוק מותקפת פחות מאשר שן שאינה עומדת מול הפתחים.
3. הרגלי לעיסה – אם המתרפא לא לועס בצד מסוים, אז יש נטייה להצטברות שאריות מזון ואבנית ואז הצטברות חיידקים ויצירת עששת.
4. עמדה לא נכונה של השן בקשת – למשל שן אקטופית שאינה ממוקמת בקשת השיניים גורמת לפעמים לדחיסת מזון והצטברות חיידקים עם פעילות אצידוגנית שתגרום לעששת.

 

קלסיפיקציה קלינית של העששת:

1.מקום התקף העששת:
א. עששת בחרירים או בחריצים
ב. עששת בשטח חלק
2.מהירות התקדמות העששת:
א.עששת חריפה (אקוטית)
ב.עששת כרונית
3.האם העששת תוקפת שן שלמה או מופיעה ליד שחזור קיים:
א.עששת ראשונית
ב.עששת משנית

בשלב הראשוני אפילו לא מטפלים בעששת – ניתן לאתר אותה לזמן ארוך (אפילו לשנים) בגבולות זגוגית השן בלי לתת לה להתקדם הלאה ולגרום לאי נחות. אכן במקרה טיפול העששת מוכרחים להשחיז יותר רקמות בריאות מאשר רקמות חולות (כדי שסתימה תהיה יותר יציבה צריך לשים אותה לעומק מסוים בתוך השן). במקרה הזה ניתן להמליץ רק על טיפול מינרליזציה של השיניים. טיפול זה אינו אורך הרבה זמן – שמים על השיניים ג’ל מיוחד שכולל פלואר, סידן ומינרלים אחרים שנקלטים לזגוגית השיניים ומגנים עליהן. אך אם העששת כבר יצאה מגבולות הזגוגית יש לשים סתימה, או במקרים נדירים, כתר. לעתים כשבשלב הראשוני של העששת עולה הרגישות בשן גם כן יש צורך בסתימה. ב- 15 השנים האחרונות הופיעו חומרי סתימה מצוינים שמאפשרים לשחזר את צורת השן במלואה ולהחזיר לה את יכולת הפעילות במאה אחוז, אולם לא מומלץ לכרסם אגוזים או לפתוח בקבוקי בירה בעזרת שיניים עם סתימה, מפני שאפילו שיניים בריאות לגמרי יכולות להרס מדברים אלו.
תהליך יצור סתימה כולל מספר שלבים : ראשית הרופא מסיר את כל הרקמות הבלתי בריאות. לאחר מכן שמים על השן ג’ל עוקץ ושותפים אותו. העבודה הבאה דורשת יובש מושלם – כדי שהסתימה לא תיפול צריך להקפיד על כך שלא יכנס רוק לסתימה. אחר כך יש לשים את הדבק וגם את חומר הסתימה עצמו. יש לשים את חומר הסתימה לפי שכבות כשדוחסים אותם ומשחזרים את כל החריצים והחרירים של השן. החומר מתקשה בעזרת אור של מנורה מיוחדת, הסתימה מוקשת, מלוטשת ומותאמת לפי מנשך. על מנת לשים סתימה באופן הנכון ביותר לעתים קרובות משתמשים גם בדברים אחרים כמו מטריצה שעוזרת לשחזר את הצורה ופינים שמחזקים את הסתימה.